اخبار و مصاحبه
شماره : 31095
۹:۲۷ ۱۳۹۲/۶/۲۱
دنیای امروز دچار خوف و حزن است

نویسنده کتاب «آسیب‌شناسی سیاسی و اجتماعی مهدویت» اضطراب و اضطرار را دو بیماری جهانی عصر غیبت برشمرد و گفت: جهان امروز از راه خدا دور شده است و بنابراین، بخشی از این جهان دچار ترس از تروریسم و تهدید است و بخش دیگر آن از ناداری و فقر رنج می‌برد.

 

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نویسنده این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر را حاصل پژوهشی به سفارش موسسه «انتظار نور» دانست و گفت: این کتاب مراحل نهایی انتشارات را در خانه کتاب طی می‌کند. 

به گفته وی، این کتاب بزرگ‌ترین آسیب‌هایی را که جامعه انسانی و اسلامی در دوران غیبت به آن دچار می‌شوند، بررسی می‌کند. در میان روایاتی که درباره ظهور امام زمان(عج) به دست آمده‌اند، بر یک مورد بیش از دیگر موارد تاکید شده و آن، پُر شدن جهان از عدل و داد است پس از این که از ظلم و جور آکنده می‌شود. 

صدرا تبیین ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این ظلم و جور در جامعه جهانی به ویژه جامعه مهدوی و شیعی را از جمله اهداف کتابش برشمرد و گفت: نگاه تک‌ساحتی به زندگی است که سبب استکبار ورزیدن بشر در دوران غیبت می‌شود. 

وی افزود: قرآن این جریان را به عنوان یک سنت تغییرناپذیر مطرح می‌کند، آن جا که خداوند از هبوط انسان و فرستادن پیامبرانی برای بشر سخن می‌گوید. بر این اساس، اگر انسان هدایت خداوند را بپذیرد، دچار حزن و خوف نمی‌شود، اما دوری از راه حق او را دچار این دو بحران می‌کند. 

صدرا در تشریح این دو بحران گفت: خوف و حزن دو بحرانی‌اند که در نتیجه پیروی نکردن از راه انبیا حاصل می‌شوند. بحران خوف، خود را در وحشت و تردید و تروریسم نشان می‌دهد و حزن نیز برابر با فقر و ناداری است. دنیای کنونی ما با همین بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، به گونه‌ای که بخشی از آن با وحشت تروریسم و تهدید روبه‌رویند و بخشی دیگر نیز از توسعه‌نیافتگی و فقر رنج می‌برند. 

وی با بیان این که اضطراب و اضطرار دو بیماری جهانی عصر غیبت امام مهدی(ع)اند، این دو بیماری و آسیب را ناشی از ظلم و جور حاکم بر جهان معاصر دانست و گفت: خود بشر این ظلم را در حق خودش روا می‌دارد. اگر میلیاردها دلاری که اکنون صرف هزینه‌های نظامی می‌شوند، در راه آموزش و بهداشت و رفاه بشر به کار گرفته می‌شدند، امروز شاهد این وضعیت نبودیم. ظلم به معنای قدر ندانستن نعمات و استفاده از آنها در راه نادرست است. در دنیای پیشرفته امروز، فطرت و اخلاق نیز در جهت رفاه مادی به کار گرفته می‌شوند. فقری که در بخش‌های گسترده‌ای از این دنیا بیداد می‌کند، ریشه در سلطه‌گری بخش ثروتمند جهان دارد و این به معنای جور است. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران این ظلم و جور را دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت: روح این فساد و جور، بُعد فرهنگی دارد و عامل آن، سیاسی و ابزار آن، اقتصادی است. 

صدرا ادامه داد: در این کتاب در پی تحلیل این مساله برآمدم که چرا روایات شیعی بر ظلم و جور در دوران غیبت و جایگزین شدن آنها با عدل و داد در دوران ظهور تاکید دارند. در نتیجه این تحلیل باید گفت که دنیای برخوردار، دچار تعارض و تشتت است و موجودیت و منافع خود را همواره در خطر می‌بیند. حاکمان این دنیا در پی این احساس خطر، دست به حمله‌های مکرر می‌زنند، اما نه تنها به سایران آسیب می‌رسانند، بلکه خود نیز سودی از این حملات نمی‌برند. 

وی این دنیا و حاکمانش را به گفته قرآن، دچار ذیق یا ذاق دانست و گفت: آنان در ظاهر به آرامش می‌رسند، اما در واقع برای رسیدن به آن، آرامش واقعی را از خود و دیگران سلب می‌کنند. این ناهنجاری به طور مستدل و مستند در این کتاب نشان داده شده است. 

صدرا گام نهادن در راه خداوند را شرط خارج شدن از این بحران برشمرد و گفت: گام نهادن جز در این راه، بشر را دچار حزن و خوف می‌کند. همان گونه که تاکنون شاهد بوده‌ایم، راه‌های دیگر نتیجه‌ای دربر نداشتند. در سال 90 میلادی، پانزده کشور زیر خط فقر معرفی شدند و مقرر شد که این تعداد تا دهه آینده کاهش یابند، اما تعداد کشورهای زیر خط فقر در سال 2000 به حدود چهل و هشت کشور رسید. این امر نشان‌دهنده بحران روزافزون است و بازگشت به جهان مهدوی می‌تواند بهترین چاره آن باشد. 

این نویسنده که دانش‌آموخته فلسفه سیاسی است، مباحث کتابش را نیز در همین حوزه جای داد و گفت: سنجیدن ظرفیت رشد و سقوط جوامع، یکی از مسایل مهم فلسفه سیاسی است. همچنین این کتاب را می‌توان نوعی آینده‌پژوهی دانست. مبحث آینده‌پژوهی چند دهه‌ای‌ است که اوج گرفته است، چرا که تلاش می‌شود آینده بر اساس تحلیل‌های امروز ساخته شود. همچنین فلسفه سیاست به معنای تدبر، آینده‌نگری و بر اساس آن برنامه‌ریزی کردن است. فلسفه سیاست عبارت است از تنظیم وضعیت موجود و سیر به سوی وضعیت مورد نظر که می‌تواند در 10 یا 100 سال آینده باشد و این از ارکان اندیشه سیاسی است. 

صدرا در پایان گفت: به همین دلیل است که بسیاری از فلاسفه نظیر افلاطون، مدینه فاضله و جمهوریتی را در اندیشه‌شان ترسیم کردند. اندیشه این فلاسفه در ضمن، مدینه فاضله آنان طرح می‌شد.

منبع: http://www.ibna.ir/vdchkwnzk23nvid.tft2.htm


©2023 . All Rights Reserved